Utvecklingen i den så kallade ”arabiska våren”, sedermera kallad för ”vintern” efter att folket visat sig ersätta de gamla tyrannerna med nya, faller naturligtvis mycket in under vad vi sade i vår föregående post. Detta är sammanbrottet för en diktatur, en ”kung” avsätts hastigt och lustigt i ett land, fenomenet sprider sig (mimetiskt) till andra länder, och när allt väl är över kastas hattarna upp i luften, man sjunger nationalsången och går nöjda och glada hem, var och en till sitt…
Ah nej, det var ju bara i de progressiva journalisternas våta önskedrömmar detta skedde.. Tillbaka till verkligheten:
I själva verket upprepades händelserna under korset, beskrivna i evangeliet enligt Lukas, 23:48 – ”Och när allt folket, de som hade kommit tillsammans för att se härpå, sågo vad som skedde, slogo de sig för bröstet och vände hem igen.” Att slå sig för bröstet betyder att man har sorg, är förtvivlad och i själva verket inte förstår alls vad som just hände. Det blev ingen parad och ingen nationalsång heller.
I Egypten gjorde man en syndabock av sin president, Mubarak (notera att vi här talar om strukturer och inte moral – presidenten var inte någon oskyldig duvunge moraliskt sett, men strukturellt är han en solklar syndabock, och det är detta som intresserar oss). Därefter utlyser man val, demokrati, men man har ingen tidigare erfarenhet av detta tillstånd och det är, som sagt, bara i progressiva journalisternas våta önskedrömmar som chansen för en liberalt sinnad president att vinna är större än att det snöar i helvetet. Så, folket tillsätter, i demokratiska val, det närmaste man kan finna i form av en ny tyrann, Muhammed Mursi. När man upptäckte vad som hade hänt utbröt snart nog en ny (eller kontra-) revolution, med en påföljande ännu större förvirring och bröstbankande på Tahrirtorget. Som Jonathan Spyer noterar (PJ Media), med en tjusig hänvisning till franska revolutionens namn på sin tidigare kungamakt:
“So the stage seems set for an ongoing, bloody showdown between the ancien regime and the Brotherhood — as in Syria, but with the difference that in the Egyptian case, neither of the sides is aligned with Iran. This is an intra-Sunni conflict.”
Alla de som tror att det i mellanöstern handlar om en konflikt mellan nationer, folkgrupper eller religioner misstar sig. Det handlar inte ens om en intern schism mellan shia- och sunnimuslimer, utan det är en konflikt grundad i mimetiskt begär. Det man begär är en spegelbild av vad ”motståndaren”, förebilden/rivalen begär – vilket är makt.
Den tidigare helt dominerande maktfaktorn i form av militären, fick helt plötsligt se sig utmanad och delvis utmanövrerad av Muslimska Brödraskapet som lyckades vrida revolutionens vindar till sin fördel. Det tog dock inte lång tid för (den lilla, upplysta) skaran av revolutionärer att inse att de faktiskt inte såg någon skillnad på Mubarak och Mursi. De var varandras spegelbilder! Alla upptänkliga arbiträra skillnader tas dock som ursäkt för att undvika att se sig själv i den mimetiska spegel, liksom hur dessa likheter bara ökar ju mer en konflikt eskalerar.
Ingen är intresserad av något annat än att övertrumfa sin rivals makt här. Det finns en stor ovilja att överlåta någon som helst makt till någon annan än ”de sina”, vilket bottnar i (en nog så befogad) rädsla, eftersom makten alltid missbrukas till att gynna det egna särintresset istället för det gemensamma bästa. För till skillnad från den svenska, så är militären i Egypten faktiskt ett särintresse.
De enda som antagligen skulle kunna hantera makten i Egypten, utan att direkt hänge sig åt hämnd och förtryck, är de som är allra längst ifrån den – de koptiska kristna. Dessa blir istället med jämna mellanrum blir utsedda till syndabockar och utsatta för våld och förföljelser.
Nu är varken Sverige eller västvärlden ett undantag från samma mimesis och dess verkningar, men vi har tack vare en viss tradition av att kontrollera maktens förehavanden, utan risk för allt för hårda repressalier, lyckats införa en del skyddsmekanismer som syftar upprätthåller en sorts maktbalans. Vårt kristna kulturarv gör det heller inte möjligt att hur som helst skapa oss syndabockar. Vi känner igen dem och vi ifrågasätter dem hela tiden, därför att vi har haft en oskyldig man uppspikad på ett kors framför oss i nästan tvåtusen år (vi i norra Europa kanske bara hälften så lång tid). Vi får väl se hur det går när detta kulturarvs inflytande allt mer försvinner från det offentliga. I Sverige har vi ju redan sett hur samvetet, detta grundläggande kristna fundament, har fördrivits från vård, skola och omsorg.
Intressanta tankar. Du skriver att ”Alla de som tror att det i mellanöstern handlar om en konflikt mellan nationer, folkgrupper eller religioner misstar sig. Det handlar inte ens om en intern schism mellan shia- och sunnimuslimer…”
Och så är det naturligtvis. Men det finns några aspekter ändå.
Har under en hel del år försökt att förstå den på flera sätt felaktigt benämnda Mellanösternkonflikten, vilken i alla fall i svensk media mest handlar om Israel och dess omgivning. Nu tänker jag inte gå in på alla detaljer i denna korta kommentar utan bara sammanfattande visa på en kollapsad distinktion som jag inte anser tillräckligt har uppmärksammats.
Att judar allt sedan islams födelse har förföljts är väl dokumenterat. Förre stormuftin för Al-Zahar-universitetet skrev sin doktorsavhandling om saken där han konstaterade att 35 % av Koranen handlar om judar och i stort sett alla är negativt. Men även den historiska dokumentationen, menar jag, stödjer tesen att främst judar men också kristna och andra, måste ses som redan från början och fortvarande förföljda av en hel del muslimska ledare och deras följare och med hänvisning till tolkningen av olika religiösa texter.
Att skeendena mellan Israel och sin arabiska och muslimska omvärld rätteligen kan beskrivas som en med tiden skiftande nivå av mimetisk kris är nog så. Det är bara det att att man i en sådan beskrivning, balanserad som den verkar, då inte tar hänsyn till judars hela historia som förföljda syndabockar i MENA.
Girard säger på något ställe, som jag förstår honom, att krig startas bara som ett sätt att lösa interna konflikter. Och i alla fall när det gäller de fyra första krigen kan inte jag finna att det internt i den judiska gruppen i Israel skulle ha funnits dessa konflikter som ett krig skulle ha kunnat motivera.
Det här resonemanget kan givetvis fördjupas.
GillaGilla
Tack för kommentaren! Du har naturligtvis mycket goda poänger här. Antisemitismen har nog till och med funnits så länge det funnits judar, skulle jag tro, och den har tenderat att öka då (mimetiska) kriser i omkringliggande samhällen, nationer, etc har ökat och hotat dra in dem i våldsamheter. Att just judarna har blivit så förföljda är unikt i världen, och enligt min uppfattning ett tecken på att de är just Guds ”utvalda folk” (i flera betydelser). När du säger det första fyra krigen antar jag att du syftar påföljande krigen efter Israels grundande och då borde man nog snarare se det som att de krigen syftar till att ena en splittrad arabvärld genom att utse en syndabock att vilja fördriva. Krisen fanns inte i Israel, som heller inte startade krigen, utan hos araberna – och där är den ännu. Vi bör alltså inte relativisera och mena på att vi alla lider lika mycket av mimesis, utan det finns naturliga gradskillnader.
Som sagt, resonemanget kan fördjupas 🙂
GillaGilla