Etiketter

, , ,


Vi lever sannerligen i märliga tider.

Jag har ingen anledning att inte ta det här viruset kallat covid-19 på allvar, men det stod klart relativt tidigt att det var relativt harmlöst i förhållande till den vanliga influensan och att det därför fanns behov av att vara extra försiktig med personer i riskgrupper, så som äldre och redan sjuka. Viruset kommer vi få leva med framöver, de såkallade vaccinen hälper inte, och kanske är det så att den gamla vanliga influensan nu också försvinner/ersätts av covid-19.

Men det man verkligen kan notera är den religiösa frenesi som vår tids överstepräster nu försöker få befolkningarna att ingå i det stora live-testet av den nya sortens mRNA-vacciner. På Nya Dagbladet görs en bra genomgång kring frågan och ställer den högst berättigade frågan – varför får vi inte kritisera, eller ens diskutera vaccinens förträfflighet, utan att hamna i djupaste konflikt med varandra?

Nya Dagbladet skriver journalisten Per Shapiro:

 ”… huruvida vaccinerna mot covid-19 är säkra, effektiva och nödvändiga – som ett öppet och demokratiskt samhälle borde välkomna en debatt om. Men den debatten tycks mainstream-media inte vilja ge oss, antagligen av samma anledning som CIA inte ville ha någon debatt om Kennedymordet – det var ingen debatt man var säker på att vinna.

I stället följer man alltså CIA-memot [att inte bemöta med fakta och argument, utan att försöka karraktärsmörda opponenterna med alla tillgängliga medel, min anm.]. Man smyger in denna premiss som inte tål att ifrågasättas, och sedan använder man sin stilistiska arsenal till att demonisera alla som inte rättat in sig i vaccinledet. Anna Dahlberg jämför i en passus med gängkriminella som tillåts terrorisera ett helt område. ‘Majoritetens intresse av trygghet och frihet får stå tillbaka för de kriminellas frihet‘. Wolodarski skriver att ‘En minoritets egoism, nonchalans eller ointresse går ut över resten av samhället.

Det handlar här inte om vänster-höger, i vaccinfrågan talar etablissemanget med en röst. På Aftonbladets ledarsida skriver tidningens politiska chefredaktör Anders Lindberg att “Vaccinmotståndet och den flora av konspirationsteorier som sprids på internet är en samhällsfara.

Ovaccinerade är ”kriminella”, ”egoister” och en ”samhällsfara”… verkligen?

Det sägs att för att veta vem som verkligen har makten och bestämmer i världen, fråga dig vem/vad det är du inte får kritisera (utan att bli stämplad som spetälsk och oberörbar). Den sanningen tycks idag tydligare än någonsin. Och det är som sagt inte en fråga om höger eller vänster. Det går djupare än så. När Trump talade om att han skulle fixa fram vacciner fort, så var vänstern emot och skulle absolut inte ha några vacciner. Så fort demokraterna lyckades få Joe Biden till president, så vände man på femöringen och nu är alla med på vaccinations-tåget. Och man kör det ända in i kaklet. Senaste utspelet från Biden-administrationen är att alla offentligt anställda på federal nivå måste ta vaccinet – eller förlora jobbet. Samma extremism i Italien. Det börjar även komma liknande utspel här i Sverige. Nya Dagblandet rapporterar bra om detta (samlat här).

Och ingen i medströmsmedia ifrågasätter dessa extrema påtryckningar för vaccinerna. Inte ens när man nu vill börja vaccinera barn och minderåriga. Det är i all mening fråga om en religiös kult, frammanad av medias skräckpropaganda, inte olik vad vi tidigare erfarit kring jordens snara undergång i form av ”klimathot”.

Så, det förvånar mig inte mycket när man hör talas om följande historia:

Under en konsert med det brittiska bandet ”Kaiser chiefs” (aldrig hört talas om men de verkar som att de har en hyggligt stor publik), ber frontmannen och sångaren publiken hålla upp sina händer (en konsert påminner ju, till formen, väldigt mycket om en religiös församling), vilket ger lite frikyrkovibbar, men han frågar sedan:

“Let’s see your hands again, they’re all clean hands – you’ve been washing them?” Att på olika tvätta händerna/fötterna är en ritual som i flera religioner föregår gudstjänsten. 

Med det stannade inte vid det, nästa fråga blev vilket vaccin de hade tagit:

“Let me hear you, if you’ve had the Pfizer vaccine!”

 “Let me hear it for Moderna! … AstraZeneca?!”

Publiken tjoar entusiastiskt medhåll för respektive de tagit. Nu är de alla där tillsammans, med rena händer och med de rätta förutsättningarna för gemenskapen. Första delen av den rituella akten är över – att samla de troende i övertygelsen om att just dem är de rena, obefläckade och syndfria. Nu är det dags att föra fram offret till altaret.

“Let’s hear it for the anti-vaxxers!”

Och nu får publiken utlopp för sina aggressioner, all synd de bär på, allt hat och all sin rädsla, genom att högljutt och unisont bua ut ”antivaxxers”. Är det någon där då som tillhör de ovaccinerade, så är det dessa som nu, som syndabockar, stöts ut ur den sociala gemenskapen. Hade de troende kunnat identifiera vilka de ovaccinerade var (låt säga att de hade tvingats bära ett särskilt märke på kläderna, eller stå på en speciellt anvisad plats), hade det kunnat leda till mycket obehagliga scener. Som väl så var det inte så och det hela de-eskalerar snabbt när publiken avväpnas genom att sångaren återigen bekräftar deras gemenskap, nu skämtsamt och ironiskt:

 “You’ve got clean hands, I can see that’s good. We’re spraying you with gel at the end”

Det hela fick sociala medier, som Twitter, att gå igång. Det finns flera fräna kommentarer samlade här, vilket är värt en scroll faktiskt. Där finns även video på händelsen.

Ännu mer ironiskt är att bandet har en låt kallad ”The Angry Mob” och jag kan inte låta bli att citera hela texten, då den är extremt talande. Jag har fetat en rad som nästan slår en i ansiktet med sitt direkta tilltal om hela den ovan beskrivna situationen. All gillar en uppretad pöbel som söker ”rättvisa”, till dess man råkar ut för den.

I can prove anything
I’ll make you admit again and again
I can prove anything
The way that it’s read again and again

And its only cos you came here with your brothers too
If you came here on your own you’d be dead
Its only cos you follow what the others do
Its no excuse to say your easily lead

You can choose anything
You choose to lose again and again
You could do anything
Why should you do anything again

And its only cos you came here with your brothers too
If you came here on your own you’d be dead
Winding yourself up until your turning blue
Repeating everything that you’ve read

And here we go with the letter
Well can you fix it for me
Cos we need entertainment
To keep us all off the streets

So tonight you’ll sleep softly in your bed

You can try anything
And no-one would know apart from you and me
You can stop anything
It’s starts with just one and turns to two then three

Its only cos you came here with your brothers too
If you came here on your own you’d be dead
Raise a glass or two
You raise a fist or two
Get a shopping basket wrapped round your head

So here we go with the letter
Oh can you fix it for me
24 hour drinking
To keep us all off the streets

So tonight you’ll sleep softly in your bed

We are the angry mob
We read the papers everyday day
We like who like
We hate who we hate
But we’re also easily swayed